Historie Poolzee - door de TU Delft deel II

Geschiedenis sloep

“Poolzee” zeesleepboot van L.Smit & Co. Internationale Sleepdienst te Rotterdam werd op 13 september besteld bij de Scheepswerf J.& K. Smit te Kinderdijk en de kiel werd gelegd op 25 februari 1941. Op 14 juni 1941 van stapel gelopen en afgebouwd.  LxBxD= 40,12 x 7,65 x 3,95 meter en uitgerust met een  SMIT-MAN dieselmotor van 1000 pk. Na gereed komen van het schip gelijk door de Duitsers gevorderd en in gebruik genomen en onder Reichsdienstflagge gesteld en als “Friesland” in de vaart genomen. Later werd het schip opgenomen in het Bergungschiffe Verband en onder de naam “BS IX” in de vaart gebracht. In mei 1945 werd de sleepboot in Kiel terug gevonden en op 23 december 1945 in Rotterdam teruggekeerd en bij de scheepswerf J.& K.Smit te Kinderdijk hersteld. Na de reparatie en de verbouwing werd de “Poolzee” op 2 mei 1946 weer in dienst gesteld van L.Smit & Co. Internationale Sleepdienst. In 1967 werd de “Poolzee” verkocht aan J.V.Archivodon in Panama en werd herdoopt in “Nereus”.

Zusterschip van de “Witte Zee” (II)  is de “Poolzee” (II) , welke in 1942 is gebouwd door dezelfde werf. Na de tewaterlating op 14 juni 1941 door de Duitsers in beslag genomen, in 1942 als “B.S.XI” in de vaart genomen. In mei 1942 te Kopenhagen teruggevondenen. Na reparatie bij J. & K. Smit werd op 2 mei 1946 het vaartuig door L. Smit & Co in dienst gesteld. De “Poolzee” is in april 1967 verkocht aan de rederij Archirodon S.A. Panama en herdoopt in “Nereus”. In 1977 doorverkocht aan Architug Shipping Compagny, Piraeus en kreeg de naam “Hydra”. In 1986 te Perama gesloopt.